Sønderballe Bådelaug
El- måler til fast strøm:
Fra sæson 2023 skal du jf. beslutning på generalforsamlingen bruge El-måler, hvis du ønsker fast strøm i alle bådtyper. Det er dog fortsat tilladt at bruge strøm uden måler så længe man opholder sig i båden.
Hvis du ønsker fast strøm skal du henvende dig til bådepladsansvarlige Mads Clausen, der mod indgåelse af en skriftlig aftale og betaling af et depositum på 600 kr. sørger for udlevering af en el-måler.
Denne skal så afleveres igen senest 15. oktober, hvor det betalte depositum minus forbruget vil blive tilbagebetalt. Ønsker man at fortsætte lån af måler i den kommnede sæson kan måler beholdes mod betaling af forbruget for det år som er gået.
Bestyrelsen
Den 22. februar holdt vi årets generalforsamling med 25 deltagere i Lillegården, Hoptrup. Generalforsamlingen blev indledt med velkomst fra formanden og derefter hyggede vi os med lidt mad og drikke inden det officielle program.
Selve genelforsamlingens dagsorden og beslutninger kan læses i vedlagte referat.
Som formanden kunne konstatere ved Generalforsamlingens afslutning, så var det en god og engageret generalforsamling med mange gode input, som lover godt for udviklingen i 2022..
Invitation til møde om områdefornyelse Sønderballe den 7. marts
Årøsund Lystbådehavn A.m.b.a. vil fra dette efterår tilbyde ”gæste” bådejere vinter landplads på havnens arealer.
Havnen har indkøbt en 20 ton hydraulikvogn fra LP Yacht og tilhørende stativløsninger til sejlbåde på land med mast og til motorbåde på T-rammer.
Havnen råder i forvejen over en 20 ton kran og store befæstede landarealer. Derfor kan havnen tilbyde vinterpakker indeholdende:
2x kranløft, vinterstativ, vinter landplads og håndtering til og fra landplads.
Priser:
0-6 ton 5000kr.
6-12 ton 7500kr.
12-18 ton 12000kr.
Henvendelse rettes til havnemester Lars Callesen via nedenstående ansøgningsskema:
Egon Jørgensen giver stafetten videre:
Efter 5 år som formand for Sønderballe Bådelaug har Egon besluttet at give stafetten videre til Christian Mikkelsen som formand for vores Bådelaug. Egon overtog opgaven i 2017, hvor foreningen havde en meget dårlig økonomi og et behov for store investeringer i de dyrt indkøbte flydere, som ikke fungerede efter hensigten.
Med stor passion tog Egon fat på opgaven med at få rettet op på tingene og lidt efter lidt blev opgaverne løst.
Nu skal der så tages fat på næste etape med udviklingen af Sønderballe Marina til en af de bedste lystbådehavne i området og her har Egon så valgt, at videregive tøjlerne til Christian Mikkelsen.
I den forbindelse er suppleant Michael Petersen trådt ind i bestyrelsen.
Vi vil fra bestyrelsen sige Egon tak for en fantastisk indsats for Sønderballe Bådelaug og vi vil gøre vort bedste for at løfte arven.
Bestyrelsen
Sønderballe Bådelaug
Kalvø Bådlaug arrangerer kapsejlads, hver onsdag i sommerhalvåret. Det koster 300 kr for hele sæsonen og aftenens vinder får en god flaske vin og sidst på sæsonen findes den samlede vinder. Bådene starter forskudt - langsomme både først og de sidste starter 30 min efter således at alle både er i mål i løbet af ca. 10 min. Der er så tid til at sidde og drikke kaffe og hygge sig efter sejladsen. Deltagerne skiftes til at være dommere. Interesserede kan henvende sig til formanden for kapsejladsudvalget Uffe Steffensen der giver en start tid. Hans mail er uffe.steffensen@mail.dk.
Desværre måtte standerhejsningen i år foregå uden medlemmer på grund af de gældende Corona regler. En lille del af bestyrelsen påtog sig derfor opgaven på medlemmernes vegne og traditionen tro fik vi også en ristet pølse og en øl. Vejret viste sig fra sin smukke side med solskin og svag vind men det var koldt.
Forinden havde en gruppe medlemmer på en arbejdsdag fortaget de nødvendige reperationer af havneanlægget m.v.
Vi ønsker hermed alle medlemmer en fantastisk sæson 2021 og glæder os til at se jer i havnen snarest muligt.
Bestyrelsen
Vi tænder for grillen og giver et par pølser og en øl/vand til alle medlemmer og familie, som har lyst til at være med til en hyggelig aften tirsdag den 23. juni kl. 19:00. Vi kan nyde klub samværet og måske være så heldig, at se bål i bugten på afstand.
En ny sæson i vores dejlige havn er skudt igang. Under hensyntagen til corona reglerne har en lille gruppe af medlemmer, under ledelse af vores flittige Havneudvalgsformand Poul Erik Hansen, fået gjort havnen klar.
Vi vil fra bestyrelsen gerne sige tag til alle der har bidraget til, at få havnen gjort klar. Som I sikkert har set har vores klubhus fået en lille tilbygning med en automat til brug for gæstesejlere. Da vi ikke har en havnemester længere bedes I alle være opmærksom på om vore gæster har en betalingsstrimmel synlig på båden og hvis ikke så giv dem en venlig henstilling.
Reglerne er, at fra kl. 14:00 og seneste en time efter ankomst herefter skal betaling være foretaget.
Adgang til klubhuset er også blevet ændret, idet der er kommet en kodelås på døren. Alle medlemmer vil snarest modtage en kode pr. mail, som giver adgang. Koden vil så med mellemrum blive ændret for at sikre retmæssig adgang og medlemmer vil få besked når dette sker.
Husk at gemme jeres nøgle, idet den stadig kan bruges til El sikringsskabet ved hovedbroen.
Vi ønsker jer alle en rigtig god sæson med masser af gode oplevelse i havnen og på havet.
Bestyrelsen
Sønderballe Bådlaug
Bestyrelsen
Fælleserklæring fra FLID og Dansk Sejlunion vedr. søsætning og Corona
Myndighederne har med virkning fra den 18. marts 2020 kl. 10.00 indført et midlertidigt forbud mod at afholde eller deltage i arrangementer, begivenheder, aktiviteter eller lignende, hvor flere end 10 personer er samlet. Forbuddet gælder foreløbigt frem til den 31. marts 2020.
Mange bådejere og havne henvender sig i øjeblikket og er interesserede i at vide, hvordan de skal forholde sig i forhold til bådklargøring og søsætning.
Enhver skal undgå smittespredning. Derfor er det vigtigt, at vi alle udviser sund fornuft, passer på hinanden og følger Sundhedsstyrelsens generelle anvisninger.
Når bådklargøring og søsætning gennemføres, opfordres alle til at følge nedenstående råd for at begrænse smitten mest muligt:
AFLYSES GRUNDET CORONA SITUATIONEN Lars Buus - plads 50 Jens Frost - plads 49 Michael Jespersen - Plads 48 John Jensen - plads 25 Holger Black-Jensen - plads 26 Frank Daugård – plads 54 Mads Clausen - plads 58 Brian Rasmussen – plads 57 |
UGE 40 = LØRDAG DEN 3. OKTOBER Ole Rosenberg - plads 63 B. Hjortslund - plads 62 Gregor Gozlinski plads 61 Nina Magnusen - plads 60 Jacob Schultz - plads 51 Renè Tygesen - plads 45 N.P. Høgh - plads 52 Ole Søllingvrå -plads 53 |
UGE 41 = LØRDAG den 10. OKTOBER Egon Sørensen - plads 37 Svend Møller - plads 43 Jan Mortensen - plads 44 B. Nielsen - plads 22 B. Andersen - plads 23 Hans Lange - plads 56 Thorvald Nielsen - plads 59 |
MEDLEMMER SOM IKKE ER INDKALDT TIL DE 3 ARBEJDSLØRDAG VIL KUNNE INDKALDES SENERE EFTER BEHOV ELLER NÆSTE ÅR. Alle medlemmer vil på denne vis bliv involveret i bådelaugets opgaver. |
Det er tilladt at bytte indbyrdes på eget ansvar, men dette er ikke en opgave bestyrelsen påtager sig.
Der er mødepligt og det koster 500,-pr.dag at blive væk uden at sørge for en afløser.
Bøden går til ” FORPLEJNING”
Bestyrelsen står for grillpølser og kaffe til middag og øl til aftenen hvis stemningen er til det.
Vi arbejder så længe det føles passende og hvis alle opgaver er færdige før tid, er det fyraften.
AFBUD / ÆNDRINGER MELDES TIL PAUL ERIK HANSEN PÅ TLF. 22411855
Til sejl- og bådeklubberne omkring Als og Sundeved.
I lighed med tidligere år afholder MJ Værft i Augustenborg igen i år et kursus i vinteroplægning af dieselmotor.
Kurset gennemgår olie- og filterskift, almindelig vedligehold, samt ting man skal være særligt opmærksom på i forbindelse med vinterklargøring af dieselmotoren. Der plejer at være rigtig god tilslutning til arrangementet.
Tid: Torsdag den 3. oktober, kl. 19.00
Sted: MJ Værft i Augustenborg. Lagerhallen neden for den store silo på havnen.
Arrangementet er gratis og åbent for alle, tilmelding er ikke nødvendig, blot mød op.
Kurset er kommet i stand på foranledning af forespørgsel fra Sønderborg Yacht-Club, men det er MJ Værft der arrangerer det.
Venligst informer jeres medlemmer så de får mulighed for at deltage.
Venlig hilsen
Jens Godbersen
Sønderborg Yacht-Club
Skulle du ikke have fået vores mail med vores information fra bestyrelsen kan den hentes her:
På bestyrelsesmødet den 20.marts drøftede vi de indkomne forslag til maximal båd længde. På grund af betænkelighed overfor den øgede belastning af vore ponton moler ved større vægt og højde på bådene besluttede vi følgende: